מה זה פוליפים במעי הגס?

פוליפים במעי הגס הם גידולים קטנים שיכולים להיווצר במעי הגס. גודלם יכול לנוע בין כמה מילימטרים למספר סנטימטרים, והם יכולים להיות שפירים או ממאירים. הם בדרך כלל לא מזיקים ולעיתים קרובות ניתן להסירם ללא השפעות ארוכות טווח. עם זאת, אם הם לא מטופלים, הם עלולים לגרום לדימום רקטלי, וגם להתפתח לסרטן המעי. במאמר זה, נדון במה הם פוליפים במעי הגס, הסוגים השונים, כיצד מטפלים בהם וכיצד ניתן למנוע אותם

פוליפים במעי הגס הם גידולים קטנים על רירית המעי הגס (מעי הגס) שגודלם יכול לנוע בין כמה מילימטרים למספר סנטימטרים. הם בדרך כלל שפירים (לא סרטניים) אך לפעמים יכולים להיות ממאירים (סרטניים). פוליפים במעי הגס יכולים להיות אסימפטומטיים או שהם יכולים לגרום לדימום רקטלי, כאבי בטן ושינויים בהרגלי היציאות. פוליפים במעי הגס נראים בשכיחות גבוהה יותר אצל אנשים מעל גיל 50, והם שכיחים יותר אצל אנשים עם היסטוריה משפחתית של פוליפים במעי הגס או סרטן המעי הגס.

פוליפים במעי הגס יכולים להיות מסוגים שונים. ניתן לסווג אותם לפי גודלם, מיקומם, צורתם והאם הם סרטניים או לא. הטיפול בפוליפים במעי הגס תלוי בסוג וגודל הפוליפ. את רוב רובם של הפוליפים במעי הגס ניתן להסיר בקלות במהלך קולונוסקופיה, אך סוגים מסוימים של פוליפים עשויים לדרוש ניתוח.

תוכן עניינים

היכרות מעמיקה על מה זה פוליפים במעי הגס

פוליפים במעי הגס הם גידולים של תאים על הציפוי הפנימי של המעי הגס. הם לרוב שפירים. עם זאת, חלק מהפוליפים עלולים להפוך לסרטניים אם אינם מטופלים.

פוליפים במעי הגס יכולים לנוע בין מילימטרים בודדים למספר סנטימטרים. הם יכולים להיות בודדים או מרובים, והם יכולים להיות ממוקמים בכל מקום במעי הגס. פוליפים יכולים להיות בצורת פטרייה (ססילי), או בצורת צינורית (על גבעול). רוב הפוליפים שפירים, אך עם פוטנציאל סרטני. פוליפים במעי הגס יכולים לגרום לדימום רקטלי, כאבי בטן ושינויים בהרגלי היציאות.

איפה נמצא המעי הגס?

המעי הגס הוא החלק האחרון של מערכת העיכול, והוא ממוקם בין המעי הדק לפי הטבעת. זהו מבנה ארוך דמוי צינור המחולק לארבעה חלקים: המעי הגס העולה, המעי הגס הרוחבי, המעי הגס היורד והמעי הגס הסיגמואידי/רקטום. המעי הגס סופג מים ואלקטרוליטים מהמזון, והופך את הצואה מנוזלית למוצקה

מלבד המיקום של המעי הגס והשפעתו על בעיות רפואיות שונות, צריך להביא בחשבון גם את התפקיד שלו בתהליך העיכול. תפקידו העיקרי הוא לספוג מים ואלקטרוליטים מחומרי מזון לא מעוכלים וליצור פסולת מוצקה, או צואה. לאחר מכן, הצואה מסולקת מהגוף דרך פי הטבעת. 

סוגי פוליפים במעי הגס

ניתן לסווג פוליפים במעי הגס לפי גודלם, מיקומם, צורתם והאם הם סרטניים או לא. הסוגים הנפוצים ביותר של פוליפים במעי הגס הם פוליפים אדנומטיים, ופוליפים היפרפלסטיים.

אפשרות אחרת לחשוב על סוגי פוליפים במעי הגס היא בתור טבלה. כאן יש כמה נקודות שצריך להתייחס אליהן:

סוג הפוליפתסמיניםפתרון רפואי
פוליפים אדנומטיים (טובולרים או וילוזים)דימום רקטלי ושינוי בהרגלי היציאות כריתת פוליפים
פוליפים היפרפלסטיים דימום רקטליהסרת פוליפים

 

גודל פוליפ במעי הגס

פוליפים אדנומטיים הם הסוג הנפוץ ביותר של פוליפים במעי הגס. הם בדרך כלל עגולים או בצורת פטריות וגודלם יכול לנוע בין כמה מילימטרים למספר סנטימטרים. הם בדרך כלל שפירים, אך לפעמים בתלות בגודל ובסוג הפתולוגי שלהם עלולים להפוך ממאירים. פוליפים היפרפלסטיים הם בדרך כלל קטנים ובד"כ שפירים.

פוליפ מדמם במעי הגס

פוליפ מדמם במעי הגס הוא פוליפ הגורם לדימום רקטלי. פוליפים מדממים יכולים להיות שפירים או ממאירים, והם יכולים להשתנות בגודלם בין כמה מילימטרים למספר סנטימטרים. 

חשוב לבדוק כל דימום רקטלי אצל רופא, שכן זה יכול להיות סימן לפוליפ. אם נמצא פוליפ, הוא יוסר בדרך כלל במהלך בדיקת קולונוסקופיה. אם הפוליפ סרטני, ייתכן שיהיה צורך בטיפול נוסף.

פוליפים במעי הגס
CANVA

פוליפ גדול במעי הגס

פוליפ גדול במעי הגס הוא פוליפ שגודלו עולה על סנטימטר אחד. פוליפים גדולים יכולים להיות שפירים או ממאירים, והם יכולים לגרום לדימום רקטלי, ושינויים בהרגלי היציאות. חשוב לבדוק כל דימום רקטלי אצל רופא, שכן זה יכול להיות סימן לפוליפ.

פוליפים גדולים מוסרים בדרך כלל במהלך קולונוסקופיה. אם הפוליפ סרטני, ייתכן שיהיה צורך בטיפול נוסף. סוג הטיפול יהיה תלוי בגודל ובמיקום של הפוליפ, כמו גם בשלב של הסרטן.

פוליפ בפי הטבעת טיפול

הטיפול בפוליפ פי הטבעת תלוי בגודל וסוג הפוליפ. עוד לפני שמתחילים את הטיפול עצמו, מביאים בחשבון מספר שיקולים:

  • בדרך כלל ניתן להסיר פוליפים קטנים ושפירים במהלך בדיקת קולונוסקופיה. 
  • פוליפים גדולים יותר, או פוליפים סרטניים, עשויים לדרוש טיפול נרחב יותר, כגון ניתוח.
  • ניתוח להסרת פוליפ פי הטבעת יכול להיעשות בשתי דרכים: הראשונה היא גישה לפרוסקופית שבה מבצעים חתך קטן בבטן ומחדירים מצלמה לצפייה באזור. השני הוא גישה פתוחה, שבה נעשה חתך גדול יותר בבטן ומכשיר גדול יותר משמש להסרת הפוליפ.

הוצאת פוליפ מהמעי הגס

הוצאת פוליפ מהמעי הגס היא הליך שנעשה כדי להסיר פוליפ מדופן המעי הגס. ההליך נעשה בדרך כלל במהלך בדיקת קולונוסקופיה. צינור קטן וגמיש עם מצלמה ואור בקצהו מוחדרים למעי הגס ומוציאים את הפוליפ בד"כ באמצעות של מעין לסו.

הוצאת פוליפ מהמעי הגס היא בטוחה ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים. סוג הטיפול תלוי בגודל ובמיקום הפוליפ.

ניתוח להסרת פוליפ במעי הגס

ניתוח להסרת פוליפ במעי הגס הוא הליך שנעשה כדי להסיר פוליפ מדופן המעי הגס. ההליך נעשה בדרך כלל במהלך בדיקת קולונוסקופיה. צינור קטן וגמיש עם מצלמה ואור בקצהו מוחדרים למעי הגס ומוציאים את הפוליפ בד"כ באמצעות של מעין לסו.

ניתוח להסרת פוליפ במעי הגס הוא בדרך כלל בטוח ובעל אחוזי הצלחה גבוהים. זה נעשה בדרך כלל כדי להסיר פוליפים טרום סרטניים. סוג הניתוח תלוי בגודל ובמיקום של הפוליפ.

דימום אחרי כריתת פוליפ

דימום לאחר כריתת פוליפ הוא סיבוך אפשרי של הסרת פוליפ. דימום יכול להופיע מהמקום של הפוליפ או מהאזור שבו הוסר הפוליפ. דימום יכול להיות קל או חמור, וניתן לטפל בו באמצעות טיפול אנדוסקופיה באמצעות קליפסים, תרופות או במקרים נדירים ניתוח.

אם אתה חווה דימום רקטלי לאחר כריתת פוליפים, חשוב לפנות מיד לרופא שלך. הרופא שלך עשוי להמליץ על תרופות לשליטה בדימום או שהוא עשוי להציע ניתוח לעצירת הדימום.

איך למנוע פוליפים במעי הגס

הדרך הטובה ביותר למנוע פוליפים במעי הגס היא לשמור על אורח חיים בריא. הנה עוד כמה המלצות:

  • אכילת תזונה דלה בשומן ועתירה בסיבים היא קריטית בכל גיל. 
  • פעילות גופנית, הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מופרזת ושמירה על משקל תקין חשובים אף הם.
  • בדיקה סדירה לפוליפים במעי הגס חשובה גם למניעה. 
  • אנשים מעל גיל 50 צריכים לעבור קולונוסקופיה קבועה כדי לבדוק אם יש פוליפים. 
  • אם מתגלים פוליפים, בדרך כלל ניתן להסירם במהלך הקולונוסקופיה.

בכל מקרה, חשוב לראות רופא אם חווים דימום מפי הטבעת, מכיוון שזה יכול להיות סימפטום של מצב חמור. עם זאת, חשוב גם לציין שדימום פי הטבעת יכול להתרחש מסיבות שונות שאינן בהכרח מסוכנות.

פוליפ במעי הגס שאלות ותשובות

פוליפים במעי הגס הם גידולים קטנים על רירית המעי הגס (מעי הגס) שגודלם יכול לנוע בין כמה מילימטרים למספר סנטימטרים. הם יכולים להיות שפירים (לא סרטניים) או ממאירים (סרטניים), והם יכולים לגרום לדימום פי הטבעת, כאבי בטן ושינויים בהרגלי היציאות. הטיפול בפוליפים במעי הגס תלוי בסוג הפוליפ ובגודלו, והוא יכול לנוע בין קולונוסקופיה פשוטה לניתוח.

אם יש לך חששות או שאלות לגבי פוליפים במעי הגס, חשוב לפנות לרופא המתמחה בפוליפים במעי הגס לייעוץ.

פוליפ במעי הגס הוא גידול קטן על רירית המעי הגס. גודלם נע בין מילימטרים בודדים למספר סנטימטרים, והם יכולים להיות שפירים (לא סרטניים) או להתפתח לממאירים (סרטניים).

פוליפים במעי הגס יכולים להיות אסימפטומטיים או שהם יכולים לגרום לדימום רקטלי, ושינויים בהרגלי היציאות.
הטיפול בפוליפים במעי הגס תלוי בסוג וגודל הפוליפ. בדרך כלל ניתן להסיר פוליפים קטנים ושפירים במהלך בדיקת קולונוסקופיה. פוליפים סרטניים, עשויים לדרוש טיפול נרחב יותר, כגון ניתוח.
הדרך הטובה ביותר למנוע פוליפים במעי הגס היא לשמור על אורח חיים בריא. אכילת תזונה דלה בשומן ועתירה בסיבים היא חשובה. פעילות גופנית, הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מופרזת ושמירה על משקל תקין חשובים אף הם. בדיקה סדירה לפוליפים במעי הגס חשובה גם למניעה.

יש לך עוד שאלות? פרופ' אברהם (רמי) אליקים כאן עבורך!

התייעצות קצרה עם פרופ' אברהם (רמי) אליקים תעזור לך לרכז את התשובות לשאלות הנפוצות ולהתמודד בהקדם עם מצב לא נעים של פוליפים במעי הגס. כמו כן, אנו נשמח לצרף אותך אל משפחת המטופלים המרוצים ולסייע לך לחפש פתרונות רלוונטיים. כעת, כל שנותר הוא ליצור קשר עם פרופ' אברהם (רמי) אליקים דרך האתר הרשמי.

Picture of פרופ' רמי אליקים

פרופ' רמי אליקים

פרופ' אליקים הוא מומחה ברפואה הפנימית וגסטרואנטרולוגיה עם ניסיון מעל 30 שנה. הוא משמש כרופא בכיר במכון למחלות דרכי העיכול במרכז הרפואי שיבא וכן חלק מצוות הרופאים המומחים של הרצליה מדיקל סנטר. פרופ' אליקים גם בעל רקע אקדמי עשיר ומחקר פורץ דרך בתחום.

למידע מקצועי